Riihossalmen siirtolapuutarhan historia

"Ajatus Siirtolapuutarhan perustamisesta Mänttään syntyi vuorineuvos Gösta Serlachiuksen päässä 1930-luvulla. Sen paikaksi katsottiin Tammirannan peltoja. Idea ei saanut aikaan mänttäläisissä innostusta, ennen kuin Serlachius-yhtiön johtokunta nimesi yhtiön 75-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 1943 uudeksi paikaksi Mäntänvuoren takaa entisen Riihossalmen torpan viljelysalueen. Alueen suunnittelu annettiin arkkitehti Kautoselle ja yhtiön sosiaalipäällikkö Laurilalle.

Siirtolapuutarhayhdistys perustettiin Klubilla 16.5.1950. Ensimmäiseen toimikuntaan valittiin Helge Ahti (pj.), Veikko Mäcklin, Viljo Pyykkö ja Toivo Tanskanen. Siirtolapuutarha-alueelle merkittiin aluksi 24 tonttia. Myöhemmin määrä nousi 27:een, joista 25:een rakennettiin mökki. Yläosan mökit tehtiin siirtolapuutarhaliiton ja alapuolen mökit tehtiin arkkitehti Kautosen piirustusten mukaan. Mökit valmistuivat pääosin vuosien 1950-1954 aikana. Yhteinen sauna valmistui vuonna 1954. Sähkö saatiin vuonna 1954 ja vesijohto vuonna 1955."

Mauri Mönkkönen, Mäntän historia 1948-1992

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita